Leta i den här bloggen

lördag 10 mars 2012

Yoga och migrän

Med jämna mellanrum drabbas jag av migränattacker. Detta är jag inte precis ensam om, det är en vanlig åkomma, och vanligare bland kvinnor än bland män. Det gäller att akta sig för så kallade ”triggers”, vilket inte alltid är helt lätt. Stress är en trigger. För lite mat eller vätskeintag är andra triggers, liksom stark värme kan vara det, kraftig ansträngning, för lite sömn, rödvin… Men värst av allt är mensen. För den går inte att undvika. En riktigt usel menstruationsvecka kan jag ha två dygn med migrän i vänster sida av huvudet, därefter en lugn dag emellan och sedan kör det igång med två dygns migrän i höger sida av huvudet. Och det är inte bara huvudvärken som är problemet, utan även en enorm trötthet, ibland också illamående, samt skakighet och dålig balans som man får försöka parera så gott det går. Lösningen heter tyvärr ofta tabletter för att det huvud taget ska kunna gå att ta sig igenom dessa dagar något så när. Samtidigt är det ingenting att gnälla om, för det är ju inte farligt. Och de flesta kvinnor har ju mens. Bara att bita ihop alltså.

Migränen är dock ett hinder i vardagen och för min del en stor anledning till att jag har slutat undervisa i hot yoga. Värmesalen, som är så mysig och skön för det mesta, förvandlas till rena tortyrkammaren när man ska in där under ett pågående migränanfall. Och även om jag själv är förtjust i att då och då utöva power yoga, så har jag inga direkta funderingar på att hålla klasser i detta, just på grund av mina återkommande migränanfall. Jag är inte alltid i form helt enkelt och numera håller jag bara yogaklasser som jag känner att jag klarar av även med migrän. Jag vill helst leva som jag lär. Man ska lyssna på kroppen. Tuffa yogapass under migränanfall är något jag avråder ifrån och det gäller både andra och mig själv.

Samtidigt så finns det faktiskt yoga som kan kännas bra och till och med lindra migrän. Det gäller bara att samarbeta med kroppen. Yoga mot stress har alltid intresserat mig och just nu håller jag på att lära mig mera om yoga mot smärtlindring, vilket är enormt intressant. Förhoppningsvis blir det kurser i detta längre fram, istället för hot yogan och power yogan.

Så här kommer lite tips om väldigt mjuk och enkel yoga som oftast kan utövas även med migrän:

Sitt eller stå bekvämt med rak rygg. Sänk axlarna och andas lugnt genom näsan. Tänk dig din andning som vattnet i en bäck, som stilla porlar fram, jämnt och svalt.

När du andats en liten stund tar du på ett inandetag och lyfter upp axlarna mot öronen. På utandetaget sänker du ner axlarna igen, så mycket som det går. Upprepa långsamt några gånger.

På ett inandetag tar du sedan och lyfter upp armarna rakt ut åt sidorna och upp ovanför huvudet och för ihop handflatorna. På utandetaget sänker du armarna igen. Upprepa långsamt några gånger och var närvarande i det du gör. Känn rörelsen, känn andetagen.

Rulla axlarna några gånger medan du fortsätter andas lugnt och avslappnat. Sänk sedan axlarna igen, låt armarna hänga längsmed kroppens sidor och öppna och stäng händerna några gånger. Krama ihop händerna till knytnävar när du andas in och öppna sedan upp och spreta med fingrarna när du andas ut.

Om du sitter ner med korslagda ben på golvet kan du göra en mjuk vridning åt sidan, där du lägger höger hand på vänster knä, sätter vänster hand bakom dig och vrider åt vänster. Upprepa sedan på andra sidan. Sitter du på knä eller på en stol lägger du istället höger hand över vänster lår och sätter vänsterhanden bakom (på stolen kan du ta tag i ryggstödet eller stolsitsen).

Känns det okej med huvudet kan du vrida det försiktigt, mycket sakta, från sida till sida några gånger för att stretcha nacken. Stanna till vid varje sida en stund och håll kvar.

Knäpp ihop händerna framför dig och för dem sedan långsamt uppåt så handlatorna vänds mot taket. Håll kvar tre andetag och sänk ner. Rulla därefter axlarna några gånger igen.

Lägg händerna i knät och blunda medan du fortsätter fokusera på din andning som ett lugnt, svalt vatten.

Ofta spänner vi oss omedvetet när vi har ont, framför allt gäller detta muskler i nacke och axlar. Dessa enkla övningar hjälper kroppen att slappna av och har i bästa fall en lindrande effekt.

Spänningshuvudvärk, som ju också många lider av, är en helt annan sak. Där hjälper yoga väldigt bra, till och med så värken ofta helt försvinner. Detta gäller vilken typ av yoga du än väljer med kanske viss restriktion för hot yoga, där det finns en liten risk för vätskebrist som kan förvärra eller bidra till huvudvärk. Men det handlar ju egentligen bara om att man ser till att fylla på med vatten före passet.

Yoga handlar alltid om att lyssna på kroppen, samarbeta med den istället för att tvinga den till saker. Detta gäller oavsett typ av yoga. Yoga är den träningsform där uttrycket ”No pain no gain” INTE gäller. Ha tålamod och respektera dagsformen, så når du oanade höjder!